پدر روزنامه نگاری هرمزگان

شاید کمتر هرمزگانی بداند که یکی از موسسین و اولین مدیر روزنامه با سابقه کیهان یک هرمزگانی بوده است و او کسی نیست مگر استاد عبدالرحمن فرامرزی. کسی که در شهریور سال 1306 (زمانی که شاید بیش از نیمی از مردم ایران حتی یک جریده را ندیده بودند) مجله «تقدم» را به کمک برادرش در تهران انتشار داد. 

استاد عبدارحمن فرامرزی 

 

استاد عبدالرحمن فرامرزی به نقل از ویکی پدیا

عبدالرحمن فرامرزی (زاده ۱۲۹۰ خورشیدی یا ۱۲ ربیع الاول ۱۳۱۵ (قمری) فرامرزان فارس - درگذشته ۲۰ تیر ۱۳۵۱ تهران) (فرزند شیخ عبدالواحد) روزنامه‌نگار و سیاست‌مرد ایران. او در چند دوره نماینده مجلس و مدتی سردبیر روزنامه کیهان بود.

نامه‌های اعتراضی او در کیهان در مورد غائله آذربایجان خطاب به جعفر پیشه‌وری در کتابی به نام "استاد فرامرزی و قضیه آذربایجان" گردآوری و منتشر شده‌است.[۱]

عبدالرحمن فرامرزی در سال در سال ۱۳۱۶ هجری قمری در گچویه یکی از دهستانهای بزرگ منطقهٔ فرامرزان از توابع بخش جناح شهرستان بستک هرمزگان به دنیا آمد. وی در سنین جوانی عازم کشور بحرین می‌شود و در مدارس آن کشور به تحصیل علم می‌پردازد. پس از مدتی دوباره به زادگاه خود بر می‌گردد. سپس به تهران می‌کوچد. در تهران به مراتب عالیه می‌رسند و یکی از مشاهیر روزنامه نگاران آن دوران می‌شود. عبدالرحمان فرامرزی، نویسنده بزرگ معاصر و استاد دانشگاه، چند دوره وکیل مجلس شورای ملی، وکیل پایه یک دادگستری و مدیر روزنامه کیهان در سال ۱۳۵۱ هجری قمری [شمسی] در تهران فوت کردند. 

1- فرامرزی، عبدالرحمن، استاد فرامرزی و قضیه آذربایجان، تهران: انتشارات دستان، ۱۳۷۹  

 

 

استاد عبدالرحمن فرامرزی به نقل از تابش

استاد عبدالرحمن فرامرزی کیست؟
رستم فتوت
حدود یک قرن پیش یعنی در سال 1315 هجری قمری در یک خانواده مذهبی و دینی به دنیا آمد، که او را «عبدالرحمن» نامیدند. نام پدر عبدالرحمن، عبدالواحد بود که همراه با خانواده خود در روستای «گچویه» فرامرزان بستک زندگی آرامی داشتند.
عبدالرحمن چون بقیه همسالان خود، در دوران کودکی به مکتب خانه می رفت و کتاب آسمانی قرآن و کتابهای دیوان حافظ شیرازی و بوستان و گلستان سعدی را در آنجا یاد می گرفت.
عبدالرحمن خیلی علاقمند به علم و دانش بود و به همین خاطر به کمک هوش سرشارش همه چیز را زود می آموخت.
پس از دوران کودکی، عبدالرحمن برای کسب بیشتر علم و دانش به کشور بحرین می رود و با زبان و ادبیات عربی که زبان قرآن و سنت است، آشنا می شود. عبدالرحمن چون تشنه ی علم آموزی بود، برای تکمیل اطلاعات و آموخته های خود به کشور عربستان سعودی می رود و پس از فراگیری دانش های عالی و علوم قدیم، به کشور خودمان ایران می آید و در تهران به معلمی و تدریس در دانشگاه می پردازد.
او علاوه بر دانش زیاد، از قدرت سخنوری و سخنرانی عالی برخوردار بود و به همین خاطر وکیل دادگستری می شود و بعد از آن به عنوان نماینده مردم لار، ورامین و ایوانکی به «مجلس شورای ملی» راه می یابد.
استاد عبدالرحمن فرامرزی بنیانگذار و مؤسس روزنامه کیهان است که تاکنون نیز این روزنامه منتشر می شود. او چون از قدرت نویسندگی خوبی برخوردار بود، بیشتر نوشته ها و مقاله های خود را علاوه بر کیهان، در روزنامه های عربی بحرین و مصر نیز به چاپ می رساند. او مجله «تقدم» را در شهریور سال 1306 به کمک برادرش در تهران انتشار داد.
استاد فرامرزی خدمات زیادی به ادبیات ایران کرد تا جاییکه هنگام وفاتش، رادیو تهران اعلام کرد که: «یکی از چهار ستون ادبیات ایران دارفانی را وداع گفته است».
وقتی مقاله ایی از استاد فرامرزی در کیهان چاپ می شد، روز بعد نقل مجالس و محافل می شد. او فردی متواضع، فروتن، حاضر جواب، بذله گو و مهربان بود و ذاتاً آزاد فکر و بی پروا.
استاد در ردیف نویسندگان معاصر ایران همچون: احمد آرام، جلال آل احمد، علی اصغر حکمت، علی اکبر دهخدا، دکتر ذبیح الله صفا، محمدعلی فروغی، دکتر محمد معین، صادق هدایت و جلال الدین همایی قرار داشت.
عبدالرحمن فرامرزی اولین کسی بود که قضیه فلسطین را در مجلس مطرح می کند و به صورت قاطعانه و جدی از آن دفاع می کند و حقوق فلسطینیان مظلوم را به هم میهنان خود متذکر می شود. او در کتاب خود «قضیه فلسطین» می نویسد: «قضیه فلسطین، تنها قضیه مذهب نیست، تنها سوزاندن اولین قبله پیغمبر اسلام نیست، بلکه قضیه انسانیت است».
عبدالرحمن فرامرزی هر وقت وارد مجلس می شد، بعد از سلام با لطیفه سر صحبت را باز می کرد. او همیشه در عمر خود دو چیز را آرزو می کرد: یکی اینکه با یک قلم بتواند آزادانه بنویسد و دیگر اینکه یک کرسی در مجلس داشته باشد که آزادانه حرفهای خود را بزند.
استاد فرامرزی دارای چندین کتاب است که بسیاری از آنها جمع آوری نشده است، برخی از آثار او از این قبیل اند:
1)      قضیه فلسطین
2)      سرگذشت یک بدبخت
3)      داستان دوستان
4)      خاطرات
5)      رشحات قلم
6)      دستور زندگانی (ترجمه)
استاد عبدالرحمن فرامرزی سرانجام پس از عمری تلاش و کوشش در راه بالا بردن سطح علمی و فرهنگی کشورمان ایران در سن 75 سالگی در 20 تیر ماه 1351 درز تهران دیده از جهان فرو بست و فرصت بیشتری نیافت تا به خدمات شایسته خود ادامه دهد. 
 
برخی از منابع دیگر در باب معرفی استاد عبدارحمن فرامرزی: 
نظرات 35 + ارسال نظر
بندرجاسک شنبه 9 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 02:59

سلام سید.
اطلاعات جالبی ود که برایم تازگی داشت.در مورد ارتباط با نشریات که خیلی دوست دارم ولی وقتش را اصلا.
در فکرم هست.

محمداراسته یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 13:30 http://m-arasteh.blogfa.com/

باسلام خدمت مهندس سیدجلال !وتشکر
باامیدبه اینکه کلگرهمیشه بامطالب زیبا برای خوانندگان محترم آن وبنده! همیشه سرپا وبه روزباشدآمده بودم مطالب رابخوانم وعرض سلامی داشته باشم کوتاه وبگذرم دیدم مطلب شما معرفی بزرگ مردادب ایران زمین مرحوم عبدالرحمن فرامرزی است که شایدجوانان ماباآن بزرگ مردآشنائی زیادی نداشته باشند مرحوم فرامرزی سالهای نوجوانی بنده بعدازنمایندگی مجلس ووکالت سردبیرکیهان بودندمردی صاحب قلم که همه اساتیدبزرگواردوره ایشان مرحوم فرامرزی رامیستایندواگرآنروزها کیهان میخریدند برای مطلب مرحوم فرامرزی بوداگرچه خانواده بزرگ فرامرزی همه اهل فرهنگ بودندواستادباستانی پاریزی درکتاب زیراین هفت آسمان یادواره مرحوم رانوشته اند البته مرحوم فرامرزی درآخررییس قانون قلم ایران بودندومصاحبه های ایشان با گوینده خوش صدای ایران خانم فروزنده اربابی درسالهای پیش ازطریق رادیوهرهفته بسیارشنونده داشت وبیشترین گفتگودرمقایسه شعرجدید وقدیم بودبنده درسالهای شصت چهار شصت پنج میلادی درکویت با استادحسن فرامرزی که رایزن مطبوعاتی ایران درکویت بودند چون کارگرچاپ خانه بودم آشنائی داشتم واگرمشکلی نیز داشتیم ازطریق استادحسن فرامرزی رفع میشدوکتابی درزندگی مرحوم عبدالرحمن فرامرزی ازطرف استادحسن فرامرزی نوشته شده است که بنده کتاب درشیراز دست یکی ازاهالی گچویه عوض دیدم که میگویندپیرفرزانه ادب ایران ازآن روستا برخواسته است
باتشکرازشما! وطلب مغفرت ازخداوند متعال برای پیرفرزانه قلم ایران مرحوم فرامرزی :مرحوم ازوکیلان بزرگ پایه یک دادگستری نیزبودند
برادران فرامزی احمدفرامرزی وعبدالله فرامرزی درتهران نیزازفرهنگیان بزرگ وقت خودبودندکه درتاریخ ایران زمین فراموش ناشدنی هستند

ابوعمار جمعه 15 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 22:18 http://majd21.blogfa.com

برقرار باشید

سرفراز باشید

دریانیوز شنبه 16 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:17 http://www.daryanews.ir

با سلام
آدرس وبلاگ شما در پایگاه اطاع رسانی دریانیوز لینک شده است .خواهشمند است شما هم www.Daryanews.ir را لینک کنید .

با تشکر
مدیریت پایگاه اطلاع رسانی دریانیوز

با سلام
مدتهاست که شما را لینک کرده ام.
موفق باشید.

چوک نابن دوشنبه 18 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:34 http://piskedel.blosky.com

سلام
وب جالبی داری .به چوک نابن سربزن و نظرخود رامنعکس کن
ممنون میشم اگه بیای

آزادی واندیشه دوشنبه 18 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 17:39 http://azadivaandishe.blogsky.com

سلام دوست عزیز
باموضوع جدیدی بنام انواع علوم وسرچشمه ای آنها درمصر باستان
بروزم .امیدواریم باجضورخویش سایت مارا منور بفرمایید.
پس دوست عزیز منتظر حضورتان هستیم.
موفق باشید.

مکسانی سه‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 19:24 http://MAKSAN.BLOGFA.COM

باسلام
وبلاگ خوبی داری
موفق باشید

کردستانی جمعه 22 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 10:28

کاک توفیق یاراحمدی ممنوع الخطبه شد. کاک توفیق یاراحمدی امام جمعه بیاشوش شهرستان جوانرود روز چهارشنبه 20/8/88 به اداره اطلاعات جوانرود احضار گشته و ضمن ابلاغ ممنوع الخطبه بودنشان از ایشان تعهد گرفته شده است که در هیچ مکانی سخنرانی وخطبه ایراد ننموده و برای شرکت در نماز جمعه حتی به صورت یک نماز گزار ساده حق رفتن به بیاشوش را ندارد. این طلبه اهل سنت که در چند سال گذشته بارها به اداره اطلاعات فراخوانده شده است و چند مدتی را نیز در بند 209 زندان اوین گزرانده است از چهره های محبوب در منطقه بوده که در امور دفاع از حقوق مذهبی اهل سنت و قومی قوم کرد فعالیتهای چشمگیری داشته است . در ماههای گذشته محدود نمودن فعالان مذهبی اهل سنت در ایران رو به افزایش بوده است . حکومت در صدد ان است که با تعطیل نمودن نمازهای جمعه مردمی و ممنوع الخطبه نمودن و بازداشت علمای مستقل و از طرف دیگر با تبلیغ و در اختیار گذاشتن امکانات به ملاهای دولتی تمام فعالیتهای دینی را تحت کنترل خود در آورد . روحانیون مستقل اهل سنت از منتقدین همیشگی حاکمیت به حساب می آیند
http://salafinews.blogfa.com/post-417.aspx

بنگری پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 09:02

سلام و خسته نباشی..
اطلاعات جالب شما خوانده شد و جالب بود معرفی این بزرگوار.

شاد و موفق باشی در پناه حق

دمدمی جمعه 29 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 12:07 http://daam.blogsky.com

نخیر! آقا ایما جزو آن دسته هرمزگانی هایی هستیم که می دانستیم. در روزنامه اطلاعات سابق و بی بی سی هم هرمزگانی ها سابقه درخشانی دارند. امروز همچون دیروز درخاشن نیستیم اما.

محمدآراسته یکشنبه 1 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 12:50 http://m-arasteh.blogfa.com/

سلام خدمت سید
یک ؟
آقامهندس برایم بنویسیددرکلاس اول ودوم دوست داشتیدکجای کلاس بنشینید
آرزوی سلامتی وتوفیق

سلام استاد
معمولا ردیف اول یا دوم و ترجیحا کنار پنجره

روابط عمومی هیئت کاراته بندرلنگه یکشنبه 1 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 13:00 http://lengehkarate.com

سلام
با خبر
بانوان البدربندرکنگ فاتح اولین دوره مسابقات کاراته شوتوکاپ خلیج فارس
به روزم...
منتظر حضور سبزتون هستم...

مهرگان جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 20:16 http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
خوب هستین؟

عید قربان رو تبریک میگم
یا حق

فریده قاسمی جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 22:43 http://dokhtekong.blogsky.com

باسلام
عید بزرگ قربان را خدمت تان تبریک می گویم.ازاطلاعات مکتوب تان در مورد استاد فرامرزی ممنون...

bidary شنبه 14 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 13:49 http://www.bidary.net

دوستان عزیز السلام علیکم

سایت بیداری اسلامی یکی از سایت های قدیمی اهل سنت است که سال 1383 آغاز به کار نموده است.
متاسفانه در این دو ماه اخیر به علت مشکلی که با سرویس دهنده‌ی این سایت در ایران رخ داد این سایت در دسترس نبود.
الحمدلله توانستیم این سایت را دوباره بر روی آدرس جدید فعال نماییم.
از شما برادران و خواهران گرامی می‌خواهم این آدرس جدید را به دیگران اطلاع دهید و اگر خود دارای سایت یا وبلاگ هستید حتما این آدرس جدید را به جای آدرس قبلی قرار دهید.
منتظر حضور شما در بیداری اسلامی هستم.
موفق و موید و پیروز باشید.
ابوعامر ملامحمدی

آدرس جدید:

www.Bidary.net

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

روابط عمومی هیئت کاراته بندرلنگه سه‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 10:51 http://lengehkarate.blogfa.com

سلام...

اساتید بزرگ کاراته ایران در بندرلنگه...

با گزارش و تصاویر استاژ فنی کاراته در بندرلنگه به روزم...

موفق باشید...

داتیس شنبه 21 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 23:46

با درود
تا آنجا که من میدانم اولین کسیکه روزنامه را درایران پایه گذاری کرد اگر درست اسم کوچک اورا بنویسم عبد الصالح شیرازی است فرامرزی یکی از بهترین ومهمترین روزنامه نگاران ایران است وموسس کیهان هم مرحوم الموتی من از جوانی سالهای 47 با این روزنامه که یکی از اعتبارات ملی بود وحالا دیگر شریعتمداری ویرانش کرده آشنایی وبعدها همیشه خریدارش سعی کنید با مراجعه به منابع مطلب بنویسید تا به اشتباه انداختن مردم جلوگیری شود پیروز باشید

با سلام
دوست عزیز بنده از اولین کسی که روزنامه را در ایران پایه گذاشت صحبت نکردم بلکه در مورد اولین هرمزگانی روزنامه نگار بحث کردم.
شما هم بهتر است ابتدا در آنچه می خوانید دقت نموده سپس به نقد آن بپردازید اولین صاحب امتیاز کیهان عبدالرحمن فرامرزی بوده است و برای اطلاع از این موضوع می توانید به سایتهای مختلفی رجوع کنید که به برخی اشاره می کنم:
1- ویکی پدیا در مورد کیهان چنین می نویسد:
((نخستین شماره آن به عنوان جانشین «آینده ایران» در سوم خرداد ۱۳۲۱ در تهران منتشر شد. صاحب امتیاز آن در آغاز تاسیس عبدالرحمان فرامرزی و سردبیر آن مصطفی مصباح‌زاده بود اما در ۲۰ دی همان سال که مجوز آن تجدید شد جای این دو عوض شد.))

2-سایت تابش:

http://www.tabesh.net/?artid=86

3- منابعی دیگری که ذیل مطلب به آن اشاره نموده ام

4- کافی است نام استاد را در گوگل سرچ کنید

از توصیه شما((سعی کنید با مراجعه به منابع مطلب بنویسید تا به اشتباه انداختن مردم جلوگیری شود پیروز باشید)) سپاسگزارم

[ بدون نام ] جمعه 4 دی‌ماه سال 1388 ساعت 18:21

با سلام
وبلاگ کانون عکس بندرعباس راه اندازی شد برای تبادل لینک
می توانید در قسمت نظرات پیغام بگذارید امیدواریم تا بتوانیم با همکاری شما دوستان هنر عکاسی در استان را ارتقا داده و شاهد موفقیت عکاسان هرمزگانی در این عرصه باشیم
با تشکر
کانون عکس بندرعباس
http://bndphotoclub.blogsky.com/

ندای قران دوشنبه 7 دی‌ماه سال 1388 ساعت 16:26 http://tahruinews.blogsky.com

حکم شرعی در مورد وصیت چیست؟ متن وصیت نامه چگونه باشد؟ وصیت باید در چه مواردی باشد؟





الحمدلله،



کسی که میخواهد در مواردی، از جمله امور مالی وصیت کند باید قبل از فرا رسیدن موت بر آن وصیت کند، بر وصیت نامه شاهد بگیرد و آن را قانونی کند. وصیت بر دو نوع است:

1- وصیت واجب

2- وصیت مستحب

اوّل: وصیت واجب

وصیت به آنچه که بدهکار است و آنچه که طلبکار است و وصیت به امانات که نزد او گذاشته شده اند.

وصیت به معاملاتی که نیمه کاره مانده اند و تعیین مبالغ و قیمت ها؛ وصیت به این امور واجب است تا حقی از فردی ضایع نشود و ذمه ی خودش فارغ شود و وارثانش بعد از مرگ او با هم درگیر نشوند؛ رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ می فرماید : « مَا حَقُّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ لَهُ شَیْءٌ یُوصِی فِیهِ، یَبِیتُ لَیْلَتَیْنِ إِلَّا وَوَصِیَّتُهُ مَکْتُوبَةٌ عِنْدَهُ » بخاری (2738) مسلم (1627)

[برای مسلمانی که مالی دارد و باید درباره آن وصیت کند، جایز نیست که دوشب بر او بگذرد بدون اینکه وصیتش را نوشته باشد.]

دوّم: وصیت مستحب

وصیت مستحب مربوط به اموری است که شخص می خواهد خیرات و صدقات نفلی انجام دهد مانند وصیت به ثلث مال یا کمتر از آن برای یکی از خویشاوندان و یا دیگران و یا وصیت می کند که مقداری از مال و ثروت او را به فقرا و مساکین بدهند و یا در کارهای خیر و عام المنفعه خرج کنند. مانند: بنای مساجد و ...

رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ می فرماید :« إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَعْطَاکُمْ عِنْدَ وَفَاتِکُمْ ثُلُثَ أَمْوَالِکُمْ زِیَادَةً فِی أَعْمَالِکُمْ .» مجمع الزوائد (4/212)

[پروردگار، هنگام وفات شما در مورد یک سوم اموالتان به شما اختیار داده است تا از این طریق اعمال خیر شما بیشتر شود.]

هیثمی در مجمع الزوائد (4/212) گوید: «رواه الطبرانی (در « المعجم الکبیر» 4/198(4129) ) و اسناد حسن» و أخرج امام احمد فی مسنده (أحمد (6/441) )نحوه عن ابی الدرداء .

سعد بن ابی وقاص رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ گوید: من در مکه بودم، پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ به دیدنم آمد و در حالی که او دوست نداشت در سرزمینی بمیرد که از آن هجرت نموده است، پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود: « یَرْحَمُ اللَّهُ ابْنَ عَفْرَاءَ» [الله تعالی ابن عفراء را مورد رحمت خویش قرار دهد،] گفتم: یا رسول الله! آیا می توانم تمام مالم را وصیت کنم؟ پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود : خیر، گفتم: نصف چطور؟ گفت: خیر، گفتم: یک سوم چطور؟ رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود:[ الثُّلُثُ، وَالثُّلُثُ کَثِیرٌ، إِنَّکَ أَنْ تَدَعَ وَرَثَتَکَ أَغْنِیَاءَ، خَیْرٌ مِنْ أَنْ تَدَعَهُمْ عَالَةً، یَتَکَفَّفُونَ النَّاسَ فِى أَیْدِیهِمْ] «بله می توانید به یک سوم مالتان وصیت کنید در حالی که یک سوم بسیار است، اگر تو ورثه خود را در حالی وداع نمایی که اغنیا باشند بهتر از آن است که آنها را در حالی وداع کنی که فقیر و بینوا باشند و بر اثر فقر و بینوایی به سوی مردم دست دراز کنند و سوال کنند» ، لفظ این حدیث در بخاری است.

در بخاری در جایی دیگر با این الفاظ روایت شده است، سعد ابن ابی وقاص رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ گوید: به رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ عرض نمودم، یا رسول الله می خواهم وصیت کنم؛ در حالی که دختری دارم، گفتم: یا رسول الله! آیا به نصف مالم وصیت کنم؟ رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمودند:[ النِّصْف کَثِیر] «نصف زیاد است»، گفتم: آیا یک سوم مالم را وصیت کنم؟ پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود:[ الثُّلُثُ، وَالثُّلُثُ کَثِیرٌ، أَوْ کَبِیرٌ] «بله به یک سوم وصیت کن در حالی که یک سوم بسیار است؛ یا فرمود : یک سوم زیاد است» سعد بن ابی وقاص رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ می فرماید: مردم به یک سوم مال خود وصیت می نمودند و رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ به آنها اجازه می داد.



و بالله التوفیق، وصلی الله علی نبینا محمد وآله و صحبه وسلم

سلام برادر گرامی منتظر حضور شما در وبلاگ ندای قران هستم .جزاکم الله خیر






ندای قران پنج‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1388 ساعت 20:22 http://www.tahrui.blogsky.com


اگر کسی به طور آزمایشی، با نگاهی ژرف به منشور منحرفانه‌ی ماهواره‌ها و آنچه از شبکه‌های عربی پخش می‌شود، بیندازد ملاحظه می‌کند که آنها نمونه‌ای از برنامه‌های عاری از اخلاق غربی هستند که محل اعجاب و تقلید است که اخلاق و شئون اسلامی در آن زیر پا گذاشته شده است، بدین وسیله جوامع اسلامی وارد مرحله‌ی تقلید و عدم استقلال می‌شوند. شکی نیست که شبکه‌های مخرب ماهواره‌ای، روابط و علاقه‌ی زنان و مردان را به دلیل این که این یک نوع رابطه‌ی جنسی است، به نمایش می‌گذارند، و ملتزم این امر هستند که از احکام شرعی به خاطر آنها چشم پوشیده شود، پس هر کسی با دیگری آشنا شده و با او اختلاط می‌کند، و هر چه دلش بخواهد با او انجام می‌دهد و هیچ فردی حق دخالت هیچ‌گونه امر و نهی را برای او ندارد، گرچه رابطه آنها رابطه زنا و دوستی نامشروع باشد.
همچنین نمایش مصرف شراب است، گویا اشکالی ندارد، در حالی که این چیز عادت همیشگی آنهاست که نوشیدن آن مثل نوشیدن آب و شربت در میان آنها رواج یافته است.

پخش نمونه‌های گمراه‌کننده به اعتبار این که تنها آنها شایسته‌ی رهبری هستند.
بزرگترین شبکه‌های ماهواره‌ای تعدادی از بدترین نمونه‌های ارتباطی از وابستگانشان را که تکنیک نامیده می‌شود، به اجرا گذاشتند و این برنامه‌ها از پست‌ترین نمونه‌های اخلاقی و عقب‌گرد فرهنگی به شمار می‌رود و هیچ نوع چشم‌پوشی در پست‌ترین نوع برهنگی و ناسزایی آن یافته نمی‌شود.

نمونه‌ای دیگر آگاهان بیشتر خبر دارند
یکی از شبکه‌ها در ماه مبارک رمضان که از هنرپیشه‌های زن و مرد دعوت کرده بود، پس از افطار، برنامه‌ای را پخش نمود و مجری برنامه با یکی از زنان رقاصه مصاحبه‌ای را انجام داد، در ابتدای برنامه از او پرسید : چطور به این رتبه بزرگ رسیدی؟ (!!!)
او در پاسخ گفت : «من در سن 12 سالگی از خانوده‌ام فرار کردم و زندگی‌ام را به تنهایی در پیش گرفتم (!!) تا این که به این مقام و منزلت رسیدم و شهره آفاق و میلیونر شدم.
دوباره مجری از وی پرسید : آیا شما 3 مرتبه رسما و 4 مرتبه عرفا ازدواج کرده‌اید؟
گفت : «خیر، بلکه 4 مرتبه رسما و 7 مرتبه عرفا ازدواج نموده‌ام[مجله البیان (141) ص (39).]»
آری! در ماه مبارک رمضان این گونه برنامه‌ها با زیرپا گذاشتن تمام اصول و مدارج اخلاقی به اجرا گذاشته می‌شود.
همچنین میزبان یکی از زنان هنرپیشه بود، از ایشان پرسیدند که چند مرتبه ازدوج کرده است؟

در جواب گفت : رسما 4 مرتبه، اما شماری از ازدواج‌های عرفی را به خاطر ندارم!
دوباره از او پرسیدند : چرا این همه تعداد؟ ممکن است عیب از مردان بوده باشد؟
گفت : «خیر، بلکه عیب در نظام ازدواج است، زیرا آن یک نظام کهنه و عقب مانده است که زمان آن از بین رفته و نابود شده است»
(یعنی با زمان پیشرفته فعلی سازگاری ندارد. مترجم)
منظور او نظام ازدواج اسلامی است. که با اعمال ننگین خویش این چنین اظهار عقیده نموده و از شریعت اسلام ایراد می‌گیرد. سپس به این جرأت‌شان افزوده و آنها را با تکرار ملاقاتهای بعدی در سال آینده در همین تاریخ در برنامه‌هایشان تحت عنوان (راز برتری!!) تشویق می‌نمایند و این نمونه‌ها را تحت عنوان این که اینها ستارگان جامعه هستند، پخش می‌کنند.
این نمونه‌های متعفّن و دیگر نمونه‌هایش راهنمائی کسانی هستند که قصد سقوط در بد کاریها و فحشا را دارند…
فرار از منزل… بدکاری و زنا… ایراد به شریعت الهی و لب‌گشایی و اعتراض بر مقرّرات آن.

خطرهای امنیتی لذت‌بردن از جرم و عادت کردن به آن
بزرگترین شبکه‌های ماهوا‌ره‌ای در ارائه فیلم های مجرمانه‌ای به نام فیلم‌های پلیسی و تکرار این برنامه در جلو چشم مردم با اختلاف طبقات و عمرشان منتشر می‌کنند، چنین برداشت می‌شود که ارتکاب جرایم در نزدشان امری عادیست، حتی جامعه صبح و شام به آن عادت کرده و آن در روی جامعه نفوذ کرده و به منزله یک رخداد روزمره در زندگی آنها قرار گرفته است.

قدرت دادن اوباشها در ارتکاب جرمهای سازمان یافته
منظور از برنامه‌های مجرمانه در اینجا آنچه که بدون مهارت و فن پخش می‌شود، و فقط گاهگاهی تحت تأثیر آن قرار گرفته و برای اغراض مشخصه‌ای صورت می‌گیرد، نیست گرچه این هم خود یک نوع جرم محسوب می‌شود در اینجا نوع دیگری نیز وجود دارد که خطرناک‌تر از اولی است، و آن مجرمانه سازمان یافته‌ایست که این جرم به صورت حرفه و شغل انجام می‌گیرد که فرد آن را فن خویش قرار داده و برایش برنامه‌ریزی می‌کند، و به اجرای آن حکم نموده تا به هدف و آرمان خود برسد.
ب ـ آنچه که در شبکه‌های تلویزیونی به اسم «فیلم پلیسی» پخش می‌کند ربودن زنان… کودکان… و ربودن عموم مردم است.
ج ـ همچنین دزدی و کیفیت برنامه‌ریزی برای آن، و چگونگی رسیدن به جای مشخص، و انگیزه‌ی به کارگیری شده.
د ـ آماده‌کردن سم و مواد تولیدکننده‌ی آن، و برنامه‌ریزی و ترفند علیه دیگر انسانها.
و ـ توضیح در آماده‌سازی مواد منفجره و ساختن آن از مواد اولیه در نزد مردم، و روش اجرا و نشر آن برای اغراضی معلوم.
ف ـ توضیح نقشه‌های دنبال شده برای پوشیدن آثار جنایت و رهایی از ادوات آن، و از بین بردن هر آنچه علیه آن، و یا بر شناسایی جانیان راهنمایی می‌کند.
ل ـ پخش اسباب فرار و اسباب کور کردن مسئله در وقت تفتیش.

بهانه‌های نابجا
اینک باید به بهانه‌های افرادی که در جلب کانالهای ماهواره‌ای و وسایل دنبال کننده‌ شبکه‌های جهانی عذرهایی را ایراد می‌کنند، اشاره‌ای داشته باشیم که بهانه‌های ایشان غیر قابل قبول است.
أ ـ بعضی می‌گویند : ما اخبار جهان و تفاصیل آن را و اکتشافات علمی و آنچه در فضا رخ می‌دهد، دنبال می‌کنیم، در جواب می‌گوییم : خداوند ایشان را بر این سختیها مکلّف ننموده و در روز قیامت آنان را در ترک گوش دادن اخبار مجازات نمی‌کند، اما از آنچه شنیده و دیده‌اند و آنچه خرج نموده‌اند، سؤال خواهند شد.
و تو می‌بینی که این‌گونه افراد از خود هیچ‌گونه تلاش و کوششی در جهت دین و عقیده‌ی خویش نشان نمی‌دهند آن گونه که در مورد برنامه‌های سوء و فحشای ماهواره‌ای از خود حرص و علاقه نشان می‌دهند.
ب ـ بعضی می‌‌گویند : دنبال کردن برنامه‌های ماهواره‌ای نوعی سرگرمی و استراحت مغزی و روی آوردن به جهان را دارد که او و خانواده‌اش را از حالت خفقان و دشواریها دور می‌سازد، در حالی که این دسته به راه خفقان واقعی که راه نجاتی از آن وجود ندارد، و به ناآرامی‌های بزرگتری قدم گذاشته‌اند، یقیناً روز جزا خداوند به خاطر اعمال زشتی که با ارتکاب آن روی خود را سیاه نموده‌اند آنها را جزا می‌دهد.
(احقاف / 20)
«از پاکی‌ها و لذایذ در زندگی دنیای خود استفاده کردید و از آن بهره گرفتید؛ اما امروز عذاب ذلت بار بخاطر استکباری که در زمین به نام حق کردید و بخاطر گناهانی که انجام می‌دادید، جزای شما خواهد بود».
امروز غرب مهار خویش را رها نموده و بر هر چه نفس او از شهوت‌های حرام او را وادار نماید سوار است و در این باره برایشان عبرت بزرگی است.
و این اعمالشان برای آنها چیزی جز پشیمانی و حسرت و افسوس نمی‌افزاید و نگرانیها و بحرانهای روانی و مرگهای انتحاری آنها بیشتر می‌شود.
هرگاه فردی عذر آورد در حالی که او همواره مخالف شریعت خداوند و مطیع نفس و خواهش‌هایش باشد، او فقط در جهت از بین بردن خودش تلاش می‌کند، و راه بدبختی را می‌پیماید.
آگاه باش! و از خدا بترس! و تا فرصت باقی است و مرگ فرا نرسیده به پروردگارت انابت کن!!سلام برادر اگرخواستی لینگم کن منتظر حضور سبزت هستم جزاکم الله خیر

مدیریت خبرگزاری سیریک یکشنبه 13 دی‌ماه سال 1388 ساعت 23:33 http://www.sirik.net

خبرگزاری سیریک ضمن عرض خسته نباشید خدمت شما همکاری گرامی خواهشمند است جهت اطلاع همشهریان عزیز از راه اندازی اولین خبرگزاری سیریک آدرس ما را در وبلاگ خود وارد نمائید.

آزادی واندیشه دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 13:17 http://azadivaandishe.blogsky.com

سلام
وبلاگ آزادی واندیشه با موضوع جدیدی بنام ((رساله ای درمورد قلب
و اینکه آن خلق شده تا با آن حق شناخته شود
و باید برای همان چیزی که به خاطر آن خلق شده، بکار رود.))بروز شد. امیدواریم که با حضور ونظرات وانتقادات مثبت خویش مارا راهنمایی نمایید .خوشحال میشوییم ......
موفق باشید..

جوانان غربت دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1388 ساعت 22:11 http://dubai.blogfa.com

سلام بر مدیر وبلاگ ارسته و همگی دوستان
وبلاگ دبی با اولین شروع خود چند تا عکس از برج عالم واسه بازدید کننده گان گذاشته امیدوارم مورد رضایت همگی قرار گیرد .
امیدوارم با نظرات خود ما را خوشحال کنید.
موفق و پیروز باشید

ندای قران پنج‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:54 http://www.tahrui.blogsky.com

اسلام با نظام جاودانه و اصول آسان و استوارش، یکسری قوانین، دستورات و اصول عملی را وضع کرده تا خواستگار در مورد دختر مورد نظرش رعایت نماید. اگر جوانان این اصول و قوانین را در نظر داشته باشند و براساس آن شریک آینده خویش را انتخاب نمایند، خود و همسرانشان خوشبخت و بین آنان محبت و صمیمیت حکمفرما خواهد شد و همگی در سایه‌ی ازدواجی سعادتمند و همدلی کامل و تفاهم دوجانبه زندگی خواهند کردسلام دوست عزیز وبلاک ندای قران باموضوع اداب خواستکاری بروزکرد اکر لینکم کنی ممنون میشم جزاکم الله خیر

ندای قان جمعه 18 دی‌ماه سال 1388 ساعت 22:07 http://www.tahrui.blogsky.com

مهمترین ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر
-1 انتخاب همسر بر اساس دیانت
منظور ما از دین، مفهوم حقیقی اسلام و تطبیق عملی آداب و ارزش‌های والای آن در رفتار و عم است.
التزام و پایبندی کامل بر برنامه‌ها و قوانین تمام شمول شریعت اسلامی برای زوجین الزامی است. وقتی که یکی از آن دو در این حد از رفتار و التزام عملی باشد می‌توانیم او را متدین و با اخلاق بدانیم در غیر این صورت به انحراف در رفتار و فساد اخلاقی او حکم خواهیم کرد. هرچند در چشم مردی ظاهری پرهیزگار و متدین داشته باشد.
بدین سبب است که پیامبر اکرم ص تمامی کسانی را که قصد ازدواج و تشکیل خانواده دارند، راهنمایی کرده است که مهمترین شرط انتخاب همسر برای پسر ودختر، دینداری است، تا زن در زندگی زناشویی آینده خود، وظیفه کامل خود را در حق خانواده همسر و فرزندانش ادا کند. همچنین پیامبر اکرم ص اولیاء دختران را نیز راهنمایی کرده‌اند که در باره‌ی خواستگار دخترشان تحقیق و بررسی کنند که آیا دیندار و با اخلاق است یا نه؟ و آیا توان اداره خانواده و تربیت فرزندان را دارد و نیز می‌تواند حقوق زناشویی را ادا کند؟ و آیا غیرت آن را دارد که از شرف حیثیت خانوادگی محافظت کند؟ و آیا توان تأمین مخارج و هزینه خانواده را دارد؟!برای خواندن ادامه مطلب به وبلاگ ندای قران سر بزنید منتظرحضور سبزتان هستیم جزاکم الله خیر

جماعت تبلیغاتی بحل پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:17 http://www.tahrui.blogsky.com

سلام استاد با موضوع اداب همبستر ی در خدمت شما هستم منتظر حضور سبزتونم موافق پایدار باشی

http://gmkonarak.blogfa.com/ جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:54

باسلام و خسته نباشید مطالب جالبی بود انشالله موف باشید

ندای قران یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:59 http://www.tahrui.blogsky.com

عَنْ أَنَسٍ رَضِیَ اللّهُ عَنهُ قالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ یَقُولُ: «قالَ اللّهُ تَعَالَى یَا ابْنَ آدَمَ إِنَّکَ مَا دَعَوْتَنِی وَرَجَوْتَنِی غَفَرْتُ لَکَ عَلَى مَا کانَ مِنْکَ وَلاَ أُبَالِی، یَا ابْنَ آدَمَ لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوبُکَ عَنَانَ السَّماءَ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِی غَفَرْتُ لَکَ یَا ابْنَ آدَمَ لَوْ أَتَیْتَنِی بِقُرَابِ الأرْضِ خَطَایَا، ثُمَّ لَقِیتَنِی لاَ تُشْرِکُ بِی شَیْئاً لأتَیْتُکَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً». رواه الترمذی وقال: حدیث حسن.
از انس رضی الله عنه روایت است‌ که از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیدم می‌گفت‌:" [ الله تعالی گفت: ای فرزند آدم تو هر گاه مرا خوانده باشی و به من امید داشته باشی ترا آمرزیده‌ام - هرچه کرده باشی - بدان اهمیت نمی‌دهم‌. ای فرزند آدم اگر گناهان تو به ابرهای آسمان برسد سپس از من استغفار طلبی ترا بیامرزم و اهمیت نمی‌دهم -‌ برای من مهم نیست - ‌ای فرزند آدم اگر گناهان تو همه زمین را فرا گیرد و به من شرک نورزی همه آنها را از تو صرفنظر می‌کنم‌]"‌. بروایت ترمذی ‌که آن را حدیث “‌حسن” دانسته است‌.
عبدالله بن عباس گفت‌:‌ کسی ‌که پیوسته استغفار کند خداوند اندوههای او را بردارد و او را از سختیها رهائی دهد و آنچنان به وی روزی رساند که به فکرش نمی‌رسد. بروایت ابوداود و نسائی و ابن ماجه و حاکم‌ که آن را صحیح الاسناد دانسته است‌.

ندای قران سه‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:59 http://www.tahrui.blogsky.com

پر فتــنه شد تمام جـــــــهان‌، وامحـــــمدا!

و از عــدل و داد نیست نشان‌، وامــحمدا!

معروف‌، گشت منکر و منکر، رواج یافت‌

زیــــن آخرالــــزّمانه امان‌، وامحــــــمدا!...


خورشید جمعه اولین روز سال 2010 میلادی تازه سر به بالین نهاده بود که پسر بچه‫ای صومالی در حالیکه چاقوی میوه‫بری در جیب داشت، در اطراف خانه "کورت فیسترگارد" کاریکاتوریست فتنه انگیز دانمارکی دستگیر گشت.

این حادثه توسط رسانه‫های گروهی جهان غرب و بوقهای آن در جهان مهار گسیخته شرق با هزار و یک آب و تاب جلوه داده شد.

ادامه ...سلام برادر گرامی باموضوع جدید به روز شدم منتظر حضور سبزت هستم موافق پایدار باشی

ندای قران یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:10

زخمی شدن امیر جماعت تبلیغ جنوب کشور در حادثه ای رانندگی در مسیر چاپ
تاریخ : یکشنبه 11 بهمن 1388
در یک حادثه دلخراش رانندگی در اولین ساعات بامداد امروز ، در مسیر بندرعباس ، زاهدان ، شیخ محسن معتمد و یکی از همراهان ایشان بنام شیخ عبدالمجید کمالی بشدت آسیب دیدند و دو تن از جوانان دعوتگر بندرعباس بنامهای سلیم و اسماعیل که با آنها همسفر بودند ، دار فانی را وداع گفتند.

سنی نیوز : مبنی بر گزارشهای رسیده به پایگاه خبری سنی نیوز ، امیر جماعت تبلیغ جنوب که بهمراه یکی از جوانان فعال دعوت و تبلیغ شهر بندرعباس بنام عبدالمجید کمالی و دو تن دیگر از جوانان دعوتگر روستای چاه فعله بندرعباس با نامهای سلیم و اسماعیل از محل سکونتشان شهر بندرخمیر (مقر مرکز جماعت دعوت و تبلیغ جنوب کشور) ، عازم شهرستان زاهدان بودند تا در اجتماعی که هر دو ماه یکبار در مسجد توحید این شهر و با حضور دعوتگران و فعالان جماعت تبلیغ کشور برگزار می شود شرکت نمایند ، و در ساعات اولیه بامداد امروز شنبه 10 بهمن ماه 1388 در این مسیر دچار حادثه رانندگی شدند و در نتیجه آن دو نفر از همراهان جان خود را از دست دادند و شیخ محسن و شیخ عبدالمجید نیز بشدت زخمی و دچار شکستگی در چند ناحیه از بدن شدند که هم اینک در بیمارستان بستری و بر طبق گفته شاهدان عینی بیهوش می باشند.

شیخ محسن معتمد دعوتگر فعال و جوان بندرخمیر و مسئول جماعت دعوت و تبلیغ در جنوب کشور ، یعنی استانهای هرمزگان و فارس و بوشهر می باشد که نزدیک به دو دهه است که فعالیتهای بی وقفه خود را در مسیر دعوت و اصلاح آغاز نموده است.

وبسایت ندای قران با عرض تسلیت به خانواده این دو جوان از دست رفته (سلیم و اسماعیل) و نیز دعای رحمت و مغفرت بر آنها از الله متعال . از همکاران خود و همه شما خوانندگان محترم تقاضای دعای شفای عاجل و طول عمر باعزت را برای شیخ محسن و شیخ عبدالمجید را دارد.

[ بدون نام ] دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 16:50

دومین نامه جمعی از اندیشمندان اهل سنت

در باره شبکه جهانی نور

خدمت برادران و خواهران عزیز و گرامی در سراسر جهان هستی

السلام علیکم ورحمة الله و برکاته

و بعد:

امیدواریم که خداوند متعال همۀ شما را در پناه رحمت و لطف خود داشته باشد و همگی را به راه راست توفیق هدایت و استقامت عنایت فرماید.

یکی از بهترین نعمتهایی که در این عصر پر فتنه امروز نصیب جامعه بشری شده است رسانه است از اینکه شما فارسی زبانان عزیز نیز توفیق یافته اید که از این نعمت بزرگ استفاده کنید نعمت دیگری است که باید شکر و سپاس خداوند را به جای آورد.

سروران و عزیزان! چند ماه پیش نامه ای نوشته بودیم و در آن از تولد شبکه جهانی نور برای شما عزیزان گفته بودیم و اینکه این شبکه ارزشمند اهل سنت که به توفیق خداوند توانسته است اسلام عزیز را بدور از تعصب و افراط و تفریط به جامعه فارسی زبان جهان معرفی کند تماسها و حوصله افزایی شما بینندگان عزیز قطعا در پیشبرد و ترقی این شبکه جهانی نقش اساسی داشته است.

اینک در این سپاسنامه مژده ای را خدمت شما تقدیم می کنیم که قطعا برای شما جالب خواهد بود چون بسیارند در میان شما عزیزان کسانی که فقط ذکر خیر شبکه را می شنوند اما به آن دسترسی ندارند و نمی توانند از برنامه های خوب آن استفاده کنند.

مسئولان شبکه نور برای پیشرفت و ترقی شبکه و احترام به دیدگاههای و نظرات شما فارسی زبانان عزیز ایمیلی (kankash@nourtv.net) را اعلان کرده اند که مایلند از طریق این ایمیل پیشنهادات و انتقادات سازنده شما را که قطعا در پیشرفت بیش از پیش شبکه نقش اساسی خواهد داشت را دریافت کنند. لذا امیدوارند که شما عزیزان با معرفی این ایمیل به دوستان و عزیزان و آشنایانتان گامی مثبت و خیر خواهانه در جهت پیشبرد اهداف این شبکه جهانی فارسی زبان بردارید.

ما نویسندگان این نامه از همه علماء و نخبگان فارسی زبان بویژه قشر جوان در سراسر جهان تقاضا می کنیم که به عنوان پیشگامان فرهنگی جامعه از نوشتن دیدگاهها و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود دریغ نفرمایند و بدانند که چه بسا یک مشارکت و یک پیشنهاد و یک انتقاد می تواند در بهتر کردن شبکه نقش کلیدی داشته باشد.

kankash@nourtv.net

به امید پیروزی و بهروزی همه امت اسلامی در تمام عرصه ها

دخت بندر جمعه 16 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:00 http://dokhtebander.blogsky.com

باعث افتخاره ...

انجمن اینترنتی ورنایان یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 04:50 http://www.varnayan.com

سلام به شما دوست عزیز و گرامی
وب بسیار جالب و پر محتوایی داری امیدوارم در ادامه راهتان موفق باشید.
اولین خبرم این است که انجمن اینترنتی ورنایان اولین انجمن تخصصی جوانان فعال بلوچ در اینترنت است که با تلاش دوستان افتتاح گردید.
هدف اصلی این سایت تبادل اطلاعات فرهنگی و نرم افزاری در راستای تحول فکر سالم در بین جوانان بلوچ است . بنابر این من از شما برای عضویت و حضور فعال در این انجمن دعوت به عمل میاورم.ان شاءالله بتوانیم در کنار هم با تبادل اطلاعات مفید همه با هم پیشرفت کنیم. با تشکر

آزادی واندیشه دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:58 http://azadivaandishe.blogsky.com

سلام "

وبلاگ آزادی وندیشه با موضوع جدیدی (( دورة عظمت مادها و انقراض ایشان

منشأ این قوم – شاهان ایشان – پیمان خون ساردیس – انقراض دولت ماد)) بروز

میباشد .استاد عزیز بی صبرانه منتظر حضورتان هستیم ..

لیدا سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:32 http://lina.blogsky.com

سلام

" آخه بازم ... دیگه دوس ندارم اسم هیچکی ناصر باشه ... "

به روزم

دوستم منتظر حضور مهربونت هستم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد