اولین دکتر داروساز کوخرد

حاجی جعفر محمد جعفر
( مرحوم حاجى جعفر پالاش )
اولین دکتر داروساز  کوخرد

حاج جعفر پالاششارقـه یکى از شهـرهـاى امارات متحـده‌ی عـربی دیده به جهان گشودند، تحصیلات علمى خودرا در مکتب خـانــه‌ی شارقـه فـرا گـرفتند و به علوم عـربـی و فـارسـی، و منقول و معقول آشنایى پیدا کردند.
در سن پانزده سالگى همراه پدر بزرگوارش مانند سایـر مـردم شارقه در پـایگاه نیروى هوایى انگلیس که در آن زمان در امـارت شارقه مستقر بودند و به  محطه
معروف بود، مشغول کار می‌شوند، دیرى نمی‌گذرد که بـه زبان انگلیسى آشنایى کامل پیدا می‌کنند و به راحتى می‌تـوانند صحبت کنند.
ایشان به مطالعه علاقه‌ی فراوانـى داشتند و صاحب قلم نسخی بوده، نویسنده چیره دستى بودند. بـعد از حـدود دو سال در محطه ایشان به عنوان متـرجم بـه کار گماشته می‌شوند. در حین شغل جدیـدش با آقـاى
دکتر روبرت ویلیام  دکتر کلینیک پایگاه هـوایـى انگلیس آشنایى پیدا می کنند، آقاى
دکتر ویلیام وقتى می‌بینند که ایشان جوانی هوشیار و باسواد هستند بـه وى پیشنهاد می‌کنند کـه تعلیم خـود را تمـام کنند، ایشان هـم بـه نصیحت دکتر گـوش مى دهند و به تعلیم خود در آن پـایگاه و زیر نظر دکتر ویلیام ادامـه مى دهند و بعد سه سال تحصیل زبان انگلیسی خود را به پایان می‌رسانند و بـه مـدرک  طب صیدلیه یا   دکتر داروساز  نایل مى گردند.

یشان در سـال 1341 هـ . ق در امـارت پس از در یافت آن مـدرک در داروخـانـه ی محطه  در پایگاه نیروى هـوایى، زیر نظـر دکتر ویلیام مـدت چـهار سال کارمی کنند  و سپس در سال 1365 هـ .ق عازم بحرین مى شوند.
در بحرین مدتی نزد خویشاوندانش مى مانند و بعد از اینکه پاسپورت ( گذرنامه ) بحرینی مى گیرند عازم
عـربستان سعودى
می شوند.
     در عـربستان سعودى در یکى از داروخـانـه هـاى شهـر
الخبر به کار می پردازند. پس از مـدتى از شهر الخبر عازم شهر  الـدمـام
مى شوند و در شهر الدمام داروخانه‌اى را به نام خودشان تأسیس مى کنند.
      ایشان در هر سالى که به کوخرد مى آمـدنـد مقدار زیادى دارو همـراه خودشان مى آوردنـد و به طور رایگان بیمـاران را معالجه مى کردنـد. ایشان اولین کسی از کوخرد هستند که به این مـدرک بزرگ علمى نائل شده‌اند و
اولین  دکتر داروساز  در کوخرد مى باشند.

مجنین ایشان اولین کسی هستند که دوربین عکاسی را بـه کـوخـرد آوردنـد. درسال 1945 میلادى دوربینی از نوع آگفا ایسولیت AGFA ISOLETTE ساخت آلمان داشتند.

     حـاجی جعفـر

محمـد جعفـر دکتـر داروساز مشهـور کـوخـرد، نامش با اولیـن دوربین عـکاسـی کـه وارد کـوخـرد شده است ارتباط یافته است، ایـن مـوضـوع از زبـان خـودشان اینچنین بیان شده است:     مهنـه یا شغل عکس‌بردارى پـیش یک عکاس انگلیسی که در نیروى هوایى انگلیس کار می‌کرد یاد گرفتم. آن زمان من در نیروى هوایى انگلیس که در امارت شارقـه مستقـر بـود و به نـام محطه معروف بـود بـه سمت مترجمی کار می‌کردم، این شخص آقاى استیفن نام داشت، ایشان مسؤول غرفه‌ی عکس در ارتش بـودند. مـدت دو ماه و در هر روز چهار ساعت آمـوزش می دیدم، و پس از آن در اولین روز تعداد 30 فیلم و یک دوربین عکاسی بـه مـن دادند و گفتند بروم و تمام آن فیلم‌ها را عکس‌برداری کنم، من هـم رفتم از محطه بیرون و چشمم به هـرچـه مى افتاد از آن عکس می گرفتم. شتر، الاغ، مرغ، پـرنـده، درخت، کـوه و خلاصه هـرچـه جلو چشمم می آمـد عکس می گـرفتم، و عصـر تمام فیلم‌هایـى که عکس‌بـردارى کرده بـودم را مى آوردم بـه  اطاقى  کـه در آن عکس ظاهـر مـى کردنــد.  ظاهـر و چاپ کردن عکس‌ها به عهده‌ی خودم بـود و مجبور بودم فیلم‌هایى که عکس بردارى کرده بودم را خودم ظهور و چاپ کنم.
     پس از یک ماه کـه در این کار گذرانـدم، از آقاى استیفن تشکر کردم و مقدارى فیلم از ایشان گـرفتم و همچنین دوربینی کـه از قبل سفارش آن را کرده بودم و یکى از دوستانم از عربستان سعودى برایم آورده بود را گرفتم و در محل مخصوص خـودم شغل عکس‌بردارى را شروع کردم. روزهایـى کـه در  محطه کار نـداشتم عکس‌بردارى می‌کردم و شب عکس‌ها را ظاهر  و چاپ می‌کردم. امـا هنگامى کـه بـه کوخرد مى رفتم و در
جعفرآباد ( مؤه مهمد )
ساکن بـودیـم، با مشکلات بیشترى مـواجـه بـودم، مخصوصا در موقع ظهور و چـاب کردن عکس. بـه دلیل مشکلات ناشی از تـاریکی و نبـودن بـرق، در آن گرمای شدید، در دریـائــی از عـرق غـرق مـی شـدم.
     بعضی از اوقات در روز فیلم  ظاهر و چاپ می کردم، ولى نـور آفتاب کارم را به تـأخیر مى انـداخت و کار بسیار دشوار مى کرد، چون که این فیلم ها را در خـانـه ی کاهگلی‌مـان کـه در آن نشسته بـودیـم ظاهـر مـى کـردم و با وجـود اینکه تمـام روزنه های خانـه را با پارچه های کهنه و حصیر و  تکو
(نوعی فرش ساخته شده از برگ نخل) پوشانده بـودم و تمام سوراخ ها و شکاف دیـوارها را گرفته بـودم ولى باز هـم نـور آفتـاب بـه داخل اطاق کارم مى آمـد و کارم را دشوار کرده بـود. ظهور و چاپ عکس در آن شرایط خیلى کار دشوارى بـود ولی به هرحال من از کار خود خرسند بـودم و کارم را خیلى دوست داشتم و تقریبا در حدود 40 سال عکاسی را ادامه دادم. 
 

اولین رادیـو ترانزیستوری نیز در سال 1947 میلادى  توسط ایشان بـه کـوخـرد آورده شد . این رادیو از نوع انـدریـا ONDORIA  و  ساخت هلند بود.
 

ایـن مصاحبه در سال 1986 میـلادى هنگامى کـه حـاجى جعفر محمد جعفر بـه  دبـی تشریف آورده بودند انجام شده است.
 حاجی جعفر محمد جعفر در سال 1411 هـ . ق  و در سن 70 سالگی در کوخرد وفات یافتند.           
                                          یادش جاویدباد

منبع 

نظرات 23 + ارسال نظر
امامدادی سه‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 14:11

قلعه فین درمحاصره مدرنیته.www.rahbaremamdadi.blogsky.comn

رامی سه‌شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:48 http://dehtal-city.blogsky.com

سلام سید عزیز
خوبی انشاالله؟
میگم خبریه گیر دادی به بستک؟؟

فتو بلوچ خان سه‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:40 http://photobaloch.com

با سلام به شما مدیر محترم وبلاگ
سایت بلوچ خان افتتاح شد چندی پیش ما شاهد وبلاگ بلوچ خان بودیم وبلاگی که عکس های مذهبی قرار می داد اما امروز این وبلاگ خوشبختانه توانسته است پیشرفت های چشم گیری را نسبت به قبل داشته باشد بله دوستان عزیز وبلاگ بلوچ خان تبدیل به سایت شده و از این پس با مطالب بسیار جالب در خدمت شما عزیزان است خدمات این سایت نیز بسیار گسترده تر گردیده
بخش دانلود:بخشی است که شما در این بخش می توانید بهترین نرم افزار ها را تهیه کنید
بخش عکس ها:بخش عکس ها مهمترین بخش سایت است در این بخش شما می توانید بهترین عکس های مذهبی را تهیه کنید
بخش:سرود هاو ترانه ها:در این بخش شما می توانید آهنگ های بلوچی و سرود های اسلامی را دانلود کنید
بخش انجمن:که قرار است بزودی ایجاد شود این بخش فقط به خاطر جواب دادن به سوالات شما در مورد سایت است
بله دوستان شما می توانید با ما تبادل لینک داشته باشید ما فقط و فقط به خاطر اینکه سایت به تازگی ایجاد شده حاضر به تبادل لینک با وبلاگ ها هستیم اما برای تبادل لینک فقط بیست روز دیگر فرست دارید پس این فرست استثنای را از دست ندهید و هر چه زودتر تبادل لینک با ما را آغاز کنید
http://photobaloch.com

دهواری پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:56 http://dehvary.blogfa.com

((( بلوچی را پاس بداریم ))) - بازگشت به اصالت، ارتجاع یا تمدن ؟

هزاران سال قبل از پیدایش کشورهای به اصطلاح متمدن امروز، چند کشور معدود از حیث تمدن حرف اول را می زدند. ایران باستان یکی از آن کشورهایی است که سالیان سال مهد تمدن دنیا بشمار میرفت.
کشور پهناور ایران از همان آغاز متشکل از اقوام مختلف با آداب و رسوم و فرهنگهای گوناگون بوده و هست.
با بررسیهای بعمل آمده از طرف محققین در زمینه فرهنگ و بخصوص زبان اقوام بجا مانده از قدیم چنین برداشت میشود که زبان بسیاری از آنان با زبانهای اوستا، پهلوی و پارسی قدیم خویشاوندی نزدیک داشته است.
البته زبانهایی که گویندگان آن درحاشیه مرزها و دور از مرکز واقع شدند تا بحال کمتر دستخوش تغییر و تحول بوده و تا حدودی اصالت خویش را حفظ کرده اند.
اما این موضوع مقطعی است و به مرور زمان با برداشته شدن فاصله ها و ارتباط تنگاتنگ اقوام با مراکز، از طرفی رسمیت یافتن یک زبان نوشتاری که خود نیز تا حدودی دچار تغییرات شده و از پارسی قدیم فاصله گرفته، به نظر میرسد شعار "پارسی را پاس بداریم" در حد یک شعار باقی بماند.
به نظر بنده یکی از راهکارهای موثر در تحقق یافتن این شعار پرداختن به زبانهای سایر اقوام ایرانی است. چرا که حفظ زبانهای بجا مانده از قدیم به نوعی همان حفظ پارسی قدیم است که این امر فقط با همت و تلاش دوستداران زبان مادری هر قوم و البته همکاری مضاعف دولتمردان و ادیبان و فرهنگ دوستان کشور عزیزمان ایران محقق خواهد شد.

سلطان سلاطین (الله)
www.dehvary.blogfa.com

بدیس شنبه 7 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:54 http://aaskk.blogsky.com/

سلام.سال نومبارک

آزادی واندیشه شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 20:12 http://azadivaandishe.blogsky.com

سلام "
دوست عزیز وبلاگ آزادی واندیشه باموضوع جدیدی بنام اسپانیا در اسلام بروز شد
پس بی صبرانه منتظر جضورتان هستیم ........

جاشک یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 00:54 http://www.jashkesabz.blogfa.com

سلام .از اینکه در ارسال تبریک سال نو تعلل کردم مرا خواهید بخشید چون اگر واگوئی بعضی از مشکلات درست بود این تعلل مشمول بخشش واقع میگردید و من مطمئنم بنا را بر خیر بودن خواهید گذاشت بهرحال هنوز دیر نشده ،سالی پربار و پرسلامت و پر شادی برایتان آرزومندم...آتش زبان حسین جاسک[گل][گل]

جاشک سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 23:04 http://jashkesabz.blogfa.com

باسلام بزرگان ستون جامعه اند و همیشه افتخار ملت و دولت.....چون دیگر متعلق به همه ملتند چون محدود به یک قشر نیستند چون مایه افتخار ایران و ایرانیند...........موفق و موید باشید و به منطقه محروم جاسک هم سری بزنید انهم از طریق فضای مجازی و ایترنت و وبلاگهایشان!منتظر حضور سبزتم..

چوک نابن یکشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 13:40 http://piskedel.blogsky.com

با سلام.
ارزوی موفقیت برای تمامی اهالی بستک و توابع را دارم و بجاست نامی از پروفسوربلوکی نیز برده شود.

ان شاء الله در اولین فرصت

حسین آتش زبان..جاشک جمعه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 16:18 http://jashkesabz.blogfa.com

سلام بر هموطن و هم مسلکم...اولا مایل به تبادل لینکم..و دویوما..من بروزم با بازی سیاست..با این امید در نظراتتان مرا از تبادل لینک مطلع نمایید...

رنگارنگ جاسک دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 19:23 http://rangarangjask.blogfa.com

سلام..من شما را لینک کردم و اگر دوست داشتی بر من نظری کن و اگر بازهم دوست داشتی من را لینک کن..موفق و موید باشید[گل]

کدبانو جناحی سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:40 http://kadbanujanahi.blogfa.com

با سلام وبلاگ کدبانو جناحی افتتاح شد
اگر مایل به تبادل لینک هستید تو قسمت نظرات اعلام کنید
وبلاگی متفاوت برای بانوان هرمزگانی

جاشک..وب نوشته های حسین آتش زبان جمعه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:39 http://jashkesabz.blogfa.com

سلام ..چون همیشه عالی و خوب..من بروزم با نظرات خوب شما اگر همراه من شوید..منتظرم...

دوست سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 22:14 http://abasalim.blogfa.com

سلام بر شما
وبلاگ خوبی دارید.
موفق باشید.

جاشک..وب نوشته هاتی حسین آتش زبان پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 14:38 http:// jashkesabz.blogfa.com

سلام دوست عزیز ..............من بروزم با.................لطفا نظر خود را حتما در صورت بازدید لحاظ نمایید

محمدآراسته جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 17:23 http://m-arasteh.blogfa.com/

سلام سید
خوبی انشالله فکرکردم تعطیل کردی امروزکلیک زدم دیدم مطلب جالبی نوشتی ومابیخبراین روزاگویاگرفتاری چنان زیاداست که تمی رسی دوستان راخبرکنی چه میدانم

جاشک(وب نوشته های حسین آتش زبان) شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 22:50

سلام دوست عزیز.من بروزم با .........................[گل]

[ بدون نام ] سه‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 14:04

همچنین ایشان اولین کسی هستند که دوربین عکاسی را بـه کـوخـرد آوردنـد. درسال 1945 میلادى دوربینی از نوع آگفا ایسولیت AGFA ISOLETTE ساخت آلمان داشتند....

آخه این چه افتخاریه ؟؟!

سپیده پنج‌شنبه 1 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 20:03

سلام
به وبلاگ من هم سری بزنید.
راهنمایی و نظر یادتون نره !
متشکرم
Sepideyesahar.blogfa.com

میرزاها جمعه 9 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 17:41 http://mirzaha.blogfa.com

سلام
خوب بود
با شعری به روزم
نظری بدهید متشکر میشو
میرزاها
http://mirzaha.blogfa.com

میرزاها جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 21:45

سلام
شما لینک شدید
شما به شعری از من دعوت هستی
متشکر از نظری که میدهی
با احترام
میرزاها
http://mirzaha.blogfa.com

هاست سرورپارس سه‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:06 http://www.serverpars.com

با سلام
اینجانب خواستار تبادل لینک با شما هستم.
وب سایت ما دارای پیج رنک 3 می باشد،حتما به ما سر بزنید و سایت خود را تبادل لینک خودکار ما اضافه کنید
http://www.serverpars.com/link

عبدالله جمعه 10 دی‌ماه سال 1389 ساعت 16:11 http://www.noorway.blogfa.com

برادر و خواهر مسلمان سلام علیکم این هفته با نور ایمان همراه باشید با این عناوین :

1- چرا دین اسلام مورد تاخت و تاز کفار قرار میگیرد؟
2- ای تارک نماز!!
3- معجزه علمى در نماز شب
4 دلیل تعدد زوجات پیامبر (ص) چیست؟
(لطفاٌ نظرات خود را برای ما ارسال فرمایید)

وبلاگ نور ایمان
www.noorway.blogfa.com



برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد