کلیپ رحمة للعالمین و ناشی گری در تنظیم خبر

کلایپ رحمة للعالمین به نمایش در می آید

کلایپ ((رحمة للعالمین)) عنوان کلیپی است که کار تولید آن در شبکه تلویزیونی خلیج فارس به پایان رسیده است. تصاویر آخرین این کلیپ عکاسی را نشان می دهد که با مشاهده هاله ای از نور در یکی از امامزاده های استان هرمزگان شروع به عکاسی از سنتهای نیک حضرت رسول (ص) مانند سنت حسنه ازدواج اقامه نماز و قرائت قرآن به دستورات کلام الله مجید عمل کردن و نیکی به پدر و مادر می پردازد.به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس مولودی خوانی با گویش محلی در وصف حضرت رسول اکرم (ص) در واقع موسیقی این کلیپ می باشد. بهره گیری از جلوه های تصویری از ویژگیهای این کلیپ ۶ دقیقه ای می باشد.مریم بهروزفر کار تهیه و پوریا ایرانخواه بازیگری این کلیپ را انجام داده اند.

صبح ساحل-شماره ۱۷۲۹ -صفحه ۶

در مورد متن این خبر دو نکته به ذهنم خطور کرد که ذکر آنها خالی از لطف نیست:

۱- عجیب ترین نکته در مورد این گزارش این است که از مهمترین عوامل در تولید یک کلیپ ‌نامی برده نشده است. معمولا اولین چیزی که در مورد یک کلیپ موسیقی به ذهن می رسد خواننده آن است.مثلا شهرت ابراهیم حامدی به مراتب بیشتر است از نامهایی همچون ایرج جنتی عطایی یا فرید زولاند. و کسی ترانه ای از ایرج جنتی که با صدای ابراهیم حامدی خوانده شده است را به نام ترانه سرا نمی شناسد.این نکته به حدی بدیهی است که در شناسنامه یک کلیپ ابتدا نام اثر سپس خواننده و بعد آهنگساز کارگردان ترانه سرا و ... نمایش داده می شود.جالب این است که تاکنون در هیچ کلیپی دیده نشده که نامی از بازیگران آن به میان آید.حال چرا این نکته در متن خبر لحاظ نشده است جای سوال دارد !

اما حقیقت ماجرا چیست ؟ این قطعه را صلاح فرهادی پور با الهام از سرود معروف طلع البدرعلینا و با گویش محلی ساخته است و محراب بهرامی و کیانوش بلالی پور او را با همخوانی همراهی می کنند. 

۲- در مولودی خوانی معمولا موسیقی وجود ندارد و یا تنها آلت موسیقی مورد استفاده دف است  (حداقل در مورد مولودی خوانی با گویش محلی که در متن خبر هم بدان اشاره شده است چنین است) پس نمی توان ترانه ای که همراه با موسیقی است و موسیقی آن در یک سبک شناخته شده (پاپ) طبقه بندی می شود را مولودی خوانی محلی دانست.

این همه بی دقتی و بی سلیقگی در تهیه متن یک خبر آن هم از روابط عمومی صدا و سیما را چگونه می توان توجیه کرد؟

چشمها را باید شست

گاهی اوقات در هیاهوی زندگی ماشینی اتفاقاتی جالب پیرامونمان به وقوع می پیوندند که برای درک آنها به قول سهراب  سپهری چشمها را باید شست. لانه ساختن تعدادی گنجشک ، در لا به لای بلوکهای سفالی سقف یک ساختمان در حال احداث ، نمونه ای از این اتفاقات است. تصور کنید در در یک محیط خشک کاری در کنارشنیدن صداهای ناهنجار ناشی از کار، شنیدن صدای آواز این پرندگان کوچک تا چه حد خستگی را از تن می زداید.

گنجشک

 

این عکس را چند روز قبل هنگام تهیه عکس ازدیتیلهای (جزئیات) اجرایی در محل کارم گرفته ام.

بازگشت ستاره

صلاح فرهادی پور، خواننده پاپ هرمزگانی، پس از یک دهه دوری از عرصه موسیقی، با یک آلبوم عرفانی باز می گردد.

او که به دلیل تحولات روحی و معنوی به مدت یک دهه ، موسیقی را کنار گذاشته بود، این بار با کوله باری از تجربه و با اثری متفاوت به عرصه هنر باز می گردد.

صلاح فرهادی پور

آلبوم جدید صلاح (که هنوز نام آن مشخص نیست) شامل هشت قطعه است. که شعر و آهنگ چهار قطعه آن، کار خود اوست.

 قطعات این آلبوم موضوعاتی نظیر دعوت الی الله ، حضرت رسول (ص) ، قدس ، هیش (عروسی) و... را در بر می گیرند.

مهمترین ویژگی این آلبوم، تنوع آن است. به طوری که سعی شده در آن طیف گسترده ای از سلایق و علایق ، پوشش داده شود.

صلاح فرهادی پور

در اجرای آهنگهای این آلبوم از انواع آلات موسیقی نظیر کیبورد ، عود ، گیتار ، گیتار باس ، سه تار، ویولون، انواع سازهای کوبه ای و ... استفاده شده است. و هنرمندانی نظیر هادی آرمین ، مجید ذاکری ، مرتضی کریمی ، محمود و معین راهبر ، محراب بهرامی، کیانوش بلالی پور، بهرنگ عباسپور ، امید شهدادی و خلیل یوسفی در زمینه های ترانه سرایی ، آهنگسازی ، نوازندگی ، همخوانی، تنظیم و ضبط صلاح را همراهی می کنند.