تفاوت تا کجا؟

چند روز پیش برای انجام کاری به بانک رفته بودم.ناگهان متوجه شدم تقریبا تمام کسانی که دور و برم ایستاده اند، به یک نقطه خیره شده اند.من هم که حس کنجکاوی ام تحریک شده بود مسیر نگاهشان را دنبال کردم و با دو دختر جوان که پوشش و آرایش بسیار زننده ای داشتند مواجه شدم.یکی از آنها شالی بر سر انداخته بود که حداکثر پهنای آن یک وجب بودو تقریبا تمام موهای رنگ شده اش پیدا بود.چکمه ای تنگ که تا زیر زانویش می رسید پوشیده بود. پاشنه چکمه اش به حدی بلند بودکه به تنهایی نمی توانست راه برود و دوستش باید دست او را می گرفت...

ذهنم به شدت درگیر این سوال شدکه چه فرقی میان این دختر با آن دختری که در اروپا حاضر است دست از کار یا تحصیل که از بدیهی ترین حقوق اوست بکشد اما حجابش را کنار نگذارد، وجود دارد؟... و چه سوال سختی.

مبارزه برای داشتن حجاب

شاید یکی از دلایل آن برخوردهای نسنجیده و قلدرمآبانه ای بوده که باعث شده جوانان از آن ور بام بیافتند.اصلا شاید هم این رفتارها نوعی دهن کجی و لجبازی باشد دربرابربرخوردهای شدیدی که هیچ فکرو منطقی جز منطق زور پشت آن نیست. برخوردهایی که می خواهد جوان را به کاری وادار کند بدون این که درمورد آن کار توجیه شده و به اقناع رسیده باشد .در مقابل آن دختر اروپایی مسلمان که با تفکر و منطق حجاب را انتخاب کرده آنچنان به آن پایبند است که به هیچ قیمتی حاضر نیست از آن دست بکشد.

 

 به زور نمی شود

نظرات 19 + ارسال نظر
شهرام جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 20:37 http://www.shahramclub.blogsky.com

سلام سید جلال

نظر منم همینه لجبازی

کامیرا شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 13:29 http://bandarabbascity.blogsky.com

جامعه ما از همان لحظات اول انقلاب ضربه های زیادی از افراط و تفریط خورده است. در جنگ، بعد از جنگ، همیشه و همیشه مسائلی بوده که به جای ریشه ای بررسی شدن و حل شدن، سطحی با آنها برخورد شده و نتایج غیر قابل جبرانی را به بار آورده است. بگذریم...

بندرعباس سیتی با یک ترجمه از ارنست همینگوی به روز شد. خوشحال می شوم نظر شما را هم بدانم.

موفق باشید.

یاسمین(حرفهای یه دختر غمگین شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 22:23 http://rue.blogsky.com

همیشه فکر میکردم تنهایی سخته. اما حالا میبینم تنها شدن سخت تره!
سلام
ممنون از حضورت
دلت شاد مهربون

نوید صالحی یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 01:53 http://litak.blogsky.com

افراط و تفریط هیچ موقع خوب نیست حتی در موارد دینی نه نه باید گفت به خصوص در مورد دینی.
باید فرهنگ سازی کرد باید از ریشه کار کرد. اتفاقا در تایید صحبت شما من همیشه به این معتقدم که بهترین مسلمانان مسلمانان آمریکا و یا کشورهای اروپایی هستند به خصوص اونایی که بعدا مسلمان شدند.

َarshia یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 08:50 http://www.proxy4Iran.blogsky.com

Dorood bar shoma gerami
tabadole link mikonid?!
bedrood
pI

سلام
با کمال میل

فرحناز یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 18:16 http://0rkide.blogfa.com/

سلام به همه

دوست عزیز زن ایرانی یکی از بهترین و غفیف ترین

زنان دنیاست. زنان ما حجاب و عفت در وجودشان نهادینه

است. ما از اقلیت حرف نمی زنیم. بعضی از زنان

دچار مشکلات جنسی و اخلاقی هستند . مانند بعضی

از آقایان. و این مومیت ندارد.

در قرآن آمده که دین نباید اجباری و تقلیدی باشد.

بلکه باید از روی آگاهی و تحقیق. متاسفانه تمام رفتار

دینی حاکم بر این کشور در عرض ۲۸ سال دین را تباه

کرد. و مردم بهترین تکیه گاه را از دست داده اند.

در کشورهایی که آن دختران محجبه بزرگ شده اند.

حجاب انتخابی و از روی علاقه است. پس هرگز رنگ نمی

بازد. شل کن سفت کن نیست ان هم طبق مصلحت.

بلکه از روی اراده و فهم انسانی پذیرفته می شود.

موفق و سر فراز باد ایران و ایرانی آزاد اندیش.

با سلام
به نظر من هم کلید معما همین نکته ایست که شما اشاره فرمودید یعنی حجاب انتخابی با علاقه و از روی اراده.
تفاوت در عمل آگاهانه است.اگر این همه انرژی که صرف مبارزه با بی حجابی یا بد حجابی شده صرف فرهنگ سازی می شد شاید امروز شاهد چنین وضعی نبودیم. علاوه بر این مشخص می شد کدام حجاب واقعی و از روی عقیده است و کدام یک اجباری و ظاهری

بندرجاسک یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 21:56 http://www.jaski.mihanblog.com

سلام. وقتی شنیدم یک دختر ۱۸ ساله در انگلیس روسری خود را در کلاس درس از سر برنداشته و در برابر مسئولین مدرسه مقاومت کرده احساس غرور کردم. احساس کردم آره یه کسانی هستن در خارج و در دل مراکز فساد دین خود را نمی فروشن...
موفق باشی. به روزم با صیادان جاسک

بد بخت دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 04:35

من فکر نمی کردم تا ای حد مغزت توسط ای اخوند های ریا کار وفاسد ودزد وضد اسلام شستشو شده است با ازادی و حجاب از دید غیر اخوندی نگاه کن

دوست عزیز
من هیچ موضع خاصی نگرفتم و فقط سوالی را که برایم پیش آمده بود مطرح کردم.سپس به دنبال جواب آن یک علت را که به نظرم رسیده بود نوشتم که آن هم انتقاد از حجاب اجباری بود نظر آخوندهایی را که شما می فرمایید هم در هیچ کجای متن من آورده نشده است.ضمنا من به همه عقاید ولو اینکه مخالف نظر من باشد احترام گذاشته و به جای توهین به صاحب آن نظر سعی می کنم آن را نقد کنم.

محبت چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 05:07 http://crazygirl2.blogfa.com/

سلام.عالی بود.یا علی........

چوک سورو چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 21:24 http://suru.blogsky.com

با سلام خدمت سید جلال گرامی .
متاسفانه در جامعه که حکومت تعین می کند مردم چه بخورند و بنوشند ( حلال و حرام ) - چه بپوشند ( حجاب ) کی شادی کنند و کی عزا - کی بخندن و کی یگریند . معیار همه چیز باید با ترازوی انان سنجیده شود مسلما این جامعه بیمار است که دیدن چند تا ر موی سر زن همه را جذب می کند .
اما انانی که در اروپا برای حمایت از حجاب به خیابان می ایند از اقشار عقب مانده جامعه هستند ( اکثرا عرب یا پاکستانی می باشند نه اروپای ) هم از لحاظ تحصیلی و هم از لحاظ وضعیت اجتماعی قشر پایین مسلمانان مهاجر در غرب تشکیل می دهند و بخاطر همین تعصب دینی نتوانشته اند که در جامعه اروپا و امریکا پیشرفت کنند .ایرانی ها برعکس در غرب نسبتا موغق بوده اند .
شما به پوشش و ارایش زننده اشاره کرده اید ـ با کدام معیار شما پوشش دیگران را زننده می دانید چرا همین پوشش در چین - هند - اروپا - امریکا - کانادا و.... زننده نمی دانند ؟ چرا زنان بعنوان نیمی از جمعیت جهان نباید حق انتخاب پوشش داشته باشند ؟ متا سفانه مغز ما مردان مسلمان فقط به همین چیز ها مشغول است و تا ابد هم مشغول خواهد ماند .

دوست عزیز سلام
اگر بخواهم نظرم را به طور کامل بیان کنم فکر می کنم نیاز به مجال بیشتری باشد.
با بخشی از فرمایشات شما موافقم. بنده هم عقیده دارم که نباید در امور خصوصی مردم دخالت کرد به نظر من آزادی فردی تا زمانی که مشکل و مزاحمتی برای دیگران یا کل جامعه ایجاد نکرده از بدیهی ترین حقوق انسان است.
در مورد بخش دوم هم باید عرض کنم که شاید بخش زیادی از جمعیت مسلمین در کشورهای غیر اسلامی مهاجرین باشند اما اگر منصفانه به قضیه بنگریم نمی توان جایگاه نومسلمانان و ثبات عقیده شان و همچنین روند رو به رشدشان را نادیده گرفت این را بنده با تحقیق عرض می کنم شما می توانید با دوستان و بستگان مقیم خارج خود در این باب گفتگو کنید یا به سایتهای جمعیتهاو موسسات اسلامی مراجعه کنید
در مورد بخش سوم به طور خیلی مختصر باید عرض کنم که حق با شماست بسیاری از واژگان دارای معنای نسبی هستند . در هرمزگانی که بسیاری از تجار و افراد عادی در زمان کشف حجاب با رها کردن دارو ندارخود به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هجرت کرده اند اما زیر بار آن نرفته اند و یادر بسیاری از نقاط آن هنوز برقع جزو پوشش غالب زنان است تیپی که از آن سخن رفت زننده محسوب می شود اما چند کیلومتر آنطرف تر نزد همسایگان جنوبی ما خیر.
ناگفته نماند که بنده با حجاب اجباری (یا روسری یا توسری) مخالفم چرا که حداقل حسن آزادی حجاب این است که دیگر در این مورد ریا و نفاق یا عمل برخلاف میل باطنی وجود نخواهد داشت وآن کس که با انتخاب وعلاقه خود حجاب را برگزیده از گروه اول متمایز می شود.بحث من بر سر افراط و تفریط است چه در مورد حجاب و چه امر دیگری.
موفق و موید باشید

sapide dam پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 21:03 http://bayon.blogsky.com

salam
haghighatesh dooste aziz namikhastam dar morede
neveshtatoon nazar bedam chon fekr mikonam arzeshe nazar dadan ro nadasht.moteassefam ke majboor shodam injoory bi taarof begam va jaye taassofe bishtare ke be khodetun ejaze midin ke ingoone poosheshe yek ensane aazad ro zanande bedunin.man namidunam hejab ro chi midunin va falsafaye hejab chiye va baram ham jaleb nist dar moredesh harf bezanam.faghat mikham begam ke age poosheshe yek nafar ro taarroz be hoghooghe khodetun bedoonin eshkal dar negahe shomast chon hichkas ba lebas pooshidan be hoghooghe digaran namitune taarroz kone.shayad baraye anjame yek kare farhangi bayad jameeye madani ro khub dark konim .man omidvaram ke shoma ham kami fekr konin va andishatun ro baraye yek lahze az oon chizi ke az koodaki dar zehne shoma tazrigh shode raha konin .in yek pishnahade doostanas.kami fekr konin dooste man .

دوست خوبم سلام
قبلا هم در مورد واژه زننده صحبت کردم.به اعتقاد من این یک واژه نسبی است. خوب در جامعه ای که این مورد از آن نقل کردم این نوع پوشش زننده و شاید بسیار زننده محسوب شود.اما در جامعه ای دیگر چه بسا بسیار متعارف به حساب آید.

بنده کی پوشش دیگران را تعرض به حقوق خود دانسته ام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قبلا عرض کردم که از نظرمن آزادی انسانها تا آنجا که به حقوق دیگران خللی وارد نکند محترم است.منظورم هم از قرار دادن شرط برای آزادی هم شاید در قالب مثالهای زیر بهتر تفهیم شود:
فرض کنید فردی صدای تلویزیون خود را بیش از حد بلند کند
یا در اماکن عمومی سیگار بکشد و یا اتومبیل خود را جلو درب دیگری پارک کند
آیا می توان اعمال او را با اصل آزادی توجیه کرد.
منظور من این بود و در ادامه عرض کردم که با آزادی حجاب موافقم و هرگونه اجبار و خشونتی را دراین موارد نمی توانم بپذیرم اصلا عکس دوم آنقدر گویاست که می توانم بگویم ( با عرض معذرت )اعتراض شما در این مورد وارد نیست.
مشکل اینجاست که شما اصلا منظور من را درک نکرده اید من قصد نداشتم فلسفه حجاب را بررسی کنم یا موضع خاصی را مطرح کنم. من فقط خواسته ام دو فضای کاملا متضاد را با هم مقایسه کنم و به ریشه های این تضاد برسم. همین و بس

رضا جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 07:11

با سلام
از اینکه با یک برادر شیعه مسئول مثل شما اشنا شدم خیلی خوشحالم منهم بجای خودم سعی میکنم بنحوی نحی از منکر کنم و سعی می کنم دوستان سنی مذهب را به مذهب الهی شیعه دعوت منایم این یک فریضه و مسئولیت هر شیعه می باشد یا علی

دوست عزیز
نمی دانم از کجا به این نتیجه رسیده اید که بنده یک شیعه مسئول هستم.از حرفهایتان بوی تفرقه به مشام می رسد. بنده سنی هستم و به شدت معتقد به وحدت شیعه و سنی می باشم. یک تفاهم و همدلی خیلی خوب هم بین من و دوستان شیعه ام وجود دارد.هیچ کدام از این دوستان عزیزم هم چنین عقیده ای ندارند که دعوت اهل سنت به مذهب تشیع یک فریضه و مسئولیت است. بزرگترین علمای شیعه و سنی حفظ وحدت بین مسلمین را فریضه و مسئولیت می دانند نه ایجاد تفرقه را. ضمنا بزرگترین ابزار یک دعوتگر دینی دانش و سواداست( نهی را با ح نمی نویسند)

سپیده دم جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 20:42 http://bayon.blogsky.com

سید جلال عزیز
خوشحالم که اینگونه به من پاسخ گفتید.
یک اندیشمند میگفت فلاسفه در طول تاریخ همواره در پی تحلیل و بررسی جهان بودند . حال آنکه فراموش کرده بودند که کار فلسفه تغییر جهان است. تحلیل موضوع حجاب و ایجاد دو فضا و مقایسه دیدگاهها کاری بسیار با ارزش و حکیمانه است اما شاید رسالت هر تحلیلی باید رسیدن به هدفی باشد.
فقط میخواستم ازتون تشکر کنم .
موفق و پیروز باشید

سلام
من هم خوشحالم که سو ء تفاهم برطرف شد.

مجهول جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 21:35

می گن کار زور شوره
حجاب اجباری نه مبارزه با حجاب در اروپا نه

زنده باد ایرانی شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 14:31

ببین با دختر ایرانی چه می کنند

خلفان سه‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 19:19 http://www.khalfan123.blogfa.com

السلام علیکم.
مطالب بسیار زیبا وسنجیده ای نوشته ای .
یکی از علتها هم اینست که در جامعه ی ما هر کس وظیفه ی خودش رو نمی شناسه.
حجاب چیزی است که جامعه خودش بایدبه این توجیه و فرهنگ برسه و رعایت بکنه وظیفه ی حکومت اسلامی یا افرادخاصی نیست که در این کار دخالت بکنن.
با این وظیفه نشناسی ها کار بدتر میشه وبه جای اینکه با افتخار فرمانبری از خدا همراه با اختیار حجاب رعایت کنن به خاطر دهن کجی نسبت به این افراد وظیفه نشناس حکم خدا رو زیر پا می گذارند.

ریحانه چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 23:12 http://blue-stars.blogsky.cm

سلام
من فکر می کنم که یکی از دلایل اصلیش همون عدم آگاهی باشه

محسن سه‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 13:24 http://asrenovin.blogsky.com

وبلاگ خوبی داری

سیریک دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 12:41

حجاب نشانه خوب و بد بودن خانما نیست این منطق غلطی که در جامعه ایران تفکر منفی بافی ویک سو نکاه کردن به موضوع میباشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد